Nyheter...

Vi har dom senaste veckorna haft ett gammalt nyhetsankare vid namn Hasse Gustafsson som lärare i skolan. Hasse började jobba med radio och fick sedan jobb på SVT.
Han har gett oss olika typer av nyhetsuppgifter under veckorna, men det var förra veckan vi hade vårat "slutprov". Klassen delades in i fyra redaktioner som skulle ha varsin nyhetssändning på 8 minuter. Grupp 1 & 2 på torsdagkväll, Grupp 3 & 4 på fredagkväll. Jag hamnade i grupp 4.

I tidigare uppgifter hade vi haft ca en vecka på oss att hitta en nyhet och göra ett reportage om det. Men i slutprovet så skulle vi hitta nyheterna samma dag som vi gjorde nyhetssändningen.
Så i fredags samlades min grupp i skolan runt halv 8 och vi började leta nyheter. Vi var två fotografer och två reportrar som skulle göra var sitt reportage som skulle bli 2 minuter vardera. Dom andra 4 minuterna skulle vi fylla med upplästa nyheter (telegram), parlinare (upplästa nyheter med rörliga bilder till) och en väderkarta.

Medans vi var ute och filmade våra inslag satt vår programledare och letade telegram och klippte ihop parlinare. Kl 14.00 var jag tillbaka i skolan och satte mig ner och började redigera mitt inslag. Märkte ganska tidigt att jag inte hade tillräckligt med klippbilder, men det löste sig. Vi skulle ha våran nyhetssändning kl 17.00 och man började få lite ångest över att man inte skulle hinna klart allt tills dess, speciellt eftersom alla andra grupper hade i princip misslyckats innan oss, plus att vi hade varit rätt kaxiga på eftermiddagen och sagt att det inte var några som helst problem att hinna klart.

Men vi hann klart och satte oss i kontrollrummet tillsammans med våra lärare Roland och Hasse för att sätta igång sändningen. Vi skulle filma "live on tape" vilket innebär att man klipper mellan dom olika kamerorna från kontrollrummet, men man kan göra omtagningar om man vill (fast vi fick inte göra det för Hasse).
Jag var en kombination av bildproducent och bildmixer, vanligtvis så är det bildproducenten som säger till bildmixern vilken kamera som ska visas i bild, men nu gjorde jag det själv för att det inte skulle uppstå förvirring under sändningen.

Vi gjorde några småtabbar under sändningen men allt som allt så tyckte jag vi skötte oss väldigt bra och det var första gången jag kände att vi gjorde nått riktigt proffsigt i skolan.
Jag ska lägga upp hela sändningen på youtube imorgon och posta den här.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0