November & December 2009

Nu är det snart två månader sen sist jag skrev här och det är dags för lite uppdatering.
November & December 2009 var absolut inga tråkiga månader, gjorde många bra gig och några välförtjänta bombningar.

I November gjorde jag debut på Blue Moon Bar som var (enligt mig) väldigt lyckad. En trött publik i första halvan blev en livlig publik i andra när David Druid konfade och presenterade mig och Peter Wahlbeck.
Wahlbeck var f.ö. lysande den kvällen och sa något som jag kommer minnas länge.
Mitt i hans set så får han syn på mig som står bredvid scenen och så säger han till publiken; "Petter var bra ikväll, han brukar inte vara bra, men han har tränat."
Kan inte bestämma mig för om det är en komplimang inlindad i en diss eller vice versa.

Det var även i November som jag började filma Magnus Betnérs turné "Livets Ord". Han ska göra ca 80 föreställningar och jag ska filma ca 30 utav dom. Hitills har jag filmat 6st och jag skrattar fortfarande hejdlöst åt Magnus bit om när Gud svarvade penisen.

Den 1a December startade jag min egen klubb. Det var inget jag hade planerat, utan det var en vän till mig på Lärarhögskolan i Sthlm som frågade om jag ville köra standup på något som dom kallar "Stor-Pub" som dom har en gång i månaden, men jag sa att jag var hellre konfa och fick bjuda in egna komiker, vilket jag gjorde och dom som uppträdde den första kvällen, den s.k. provkvällen, var Martin Lagos, Bianca Meyer, Isak Jansson och Aron Flam. Dessutom dök David Druid och Jonatan Unge upp och fick även stå på scenen.
Det var en riktigt lyckad kväll. Vanligtvis brukar dom ha 100-150 pers på "Stor-Puben" men just den här kvällen var det 300 pers i publiken, dvs. fullt.
Klubben kör igen i slutet av januari och då kommer bl.a. Emma Wessleus, Sandra Ilar och Ola Söderholm och arbetsnamnet är "SUP: Stand Up Pub".

Hade också några rejält minnesvärda gig i december.

Den 11e December 2009 var första gången jag blev häcklad av publiken, som jag har väntat på den dagen! Jag har alltid varit inställd på att "förr eller senare kommer det hända" och jag har alltid tänkt att om någon häcklar mig ska jag ha en bra comeback i stil med "Varför stör du mig när jag jobbar? Jag kommer inte till ditt jobb och drar ur sladden till fritösen när du jobbar..." Men så blev det inte.
Det var en ovanligt pratglad publik på Norra Brunn just den här kvällen och jag hade 7-8 minuter innan kvällens headliner Tobias Persson. I första akten hade Pontus Enhörning och Ann Westin haft lite problem med fulla gubbar i publiken och när jag klev upp såg dom säkert på mig hur nervös jag var och hur gärna jag ville att dom skulle hålla käften.
Jag blev avbruten flera gånger, och när jag till slut fick nog så sa jag "Kom igen, skärp er nu, jag står ju här och försöker vara rolig" varpå nån skriker "FÖRSÖKER JA!!". Jag får skylla mig själv, min setup var ofelbar.

Det andra giget var mitt sista för i år och det var på Komikaze.
Jag hade tänkt att eftersom det är mitt sista gig 2009 så ska jag skriva något nytt skämt kvällen till ära.
Det slutade med att jag skrev 7 minuter om Jennifer Aniston och att det måste vara något allvarligt fel på henne eftersom hon inte kan behålla en man.
Jag ägnade resten av dagen att försöka memorera dom här 7 minuterna och visste inte om jag skulle börja med gamla skämt, köra det nya och sen avsluta med nått gammalt.
När jag kom till Komikaze beslutade jag mig för att enbart köra det nya, och till min stora förtjusning så var det en hel del som funkade. Sedan dess har jag skrivit om och skrivit till och filat på just det materialet och kommer köra det mycket nu på våren 2010.

2010 som f.ö. är mitt år.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0